![]() |
Foto: Stian Saur |
Jeg fikk
en forespørsel om ikke jeg kunne ha et kåseri som en del av avslutningen på
prosjektet ”Din bedrift på nett”. Et sånn med masse humor og snert på grensen
til stand-up. Min første tanke var at det har jeg jo aldri gjort før så det vil
jo være en fin måte å utfordre meg selv på. Min neste tanke var at nå har jeg
tatt meg vann over hodet og hva i himmelens navn var det jeg tenkte. Det er
overhodet ikke enkelt å være morsom på bestilling, og mitt eget
forventningspress har utover uka vokst til uante dimensjoner. Dette er
definitivt langt utenfor min comfort-sone.
Men så
tenkte jeg litt til. Og da kom jeg frem til at dette er litt som dere kanskje
tenkte i begynnelsen av prosjektet. Tilstedeværelse på nett, Instagram, Facebook,
Twitter og nettsider og sånn er vel ikke akkurat en del av kjernekompetansen
til deres virksomheter. Det er rimelig lett å få hetta og det kan koke litt i
pæra på noen og enhver av oss når vi utfordres på områder som vi ikke er
komfortable med. Sånn har jeg det med hagearbeid. Jeg hater hagearbeid! Raking,
luking, planting og blomster. Seriøst? Det går et par sikringer i toppen bare
av å tenke på det. Og hvis noen, altså mannen min, truer med en tur til
Plantasjen så får jeg akutt panikkanfall, utslett og apatisk sammenbrudd på
flekken. Og så tenkte jeg at hvis det var bare litt sånn dere hadde det da
prosjektet startet så har vi i alle fall et felles utgangspunkt. Altså jeg og
dere, bare på litt forskjellige områder.
Det
finnes grovt sett tre typer kategorier av mennesker.
- De digitalt innfødte. Det er den generasjonen som vokser opp nå. Jeg har ei datter på 11 år. Hun har aldri opplevd noe annet enn at vi er på nett og tilgjengelige hele tiden. Konstant. Og over alt. Der snapchatting er den naturligste ting i verden og den foretrukne kommunikasjonsmetoden for tiden. Denne generasjonen har vannvittige krav til responstid og bruker ikke email fordi det er for tungvindt og tregt. De har tatt ”instant gratification” (umiddelbar tilfredstillelse) til nye nivåer. Og la meg bare minne på at det er smartelefonen som er den største driveren til dette. iPhone kom på markedet i 2007 og det er altså bare 6 år siden. Vi snakker om et sinnsykt paradigmeskift i adferd på veldig kort tid. Men tror du at det er mulig å lage en ordentlig avtale med avkommet? Helt umulig. Uansett hva jeg foreslår av møtested og tidspunkt så er svaret alltid: Jada. Neida. Vi ringes. Men akkurat den adferden er vi nok flere som har adoptert etter at mobiltelefon ble allemannseie. Gled dere til at det er disse som blir deres kunder!
- De digitale innvandrerne. Som innvandrere flest er det noen som er bedre integrert enn andre. Vi som vokste opp på 70-tallet hadde en tv-kanal i sort-hvitt, ble skremt av Pompel og Pilt, og var flere på samme telefonlinje der en lang og to korte var hjem til oss, mens en lang og en kort var til butikken. For oss så er den digitale revolusjonen rett og slett et eventyr og noe som like gjerne kunne vært på en annen planet. Og så har du sånne som meg. En middelaldrende dame i min beste alder. Som har grepet den digitale tidsalder med begge hender og blitt en digital entusiast. Som ei sliten småbarnsmor fikk jeg en ny vår med sosiale medier. Plutselig kunne jeg være sosial og ”henge” med folk selv om jeg satt hjemme i ei sliten joggebukse og helt uten sminke. Og så utrolig deilig å få tid til shopping da! Med to hysteriske småunger på slep, og i ei konstant tidsklemme frister det ikke mye å trave rundt i butikker. Men jo bedre betingelser for frakt og retur, jo flere bestillinger ble sendt. Så for de som er bekymret for om det er mulig å tjene penger ved å være tilstede på nett. Det er fullt mulig!
- De digitale analfabetene. Det er dem som ikke helt skjønner mekanismene i denne nye verden. De ser ikke nytten og hvordan dette kan være med på å gi noen slags verdi i det hele tatt. Hva er galt med å gå på besøk til hverandre? Eller kanskje ta en telefon og slå av en prat? Eller stikke innom butikken på hjørnet og høre om ikke de kan bestille inn hjortetakksalt? De skjønner i hvert fall ikke vitsen med å være på Facebook. Hvorfor skal man bruke masse tid på å stirre inn i en dataskjerm liksom? Den tiden kommer jo ikke tilbake.
Mange av
dere har kunder innenfor alle disse kategoriene i dag. Fremover vil det bli færre
av de digitale analfabetene og flere av de digitalt innfødte. Det vil også
utfordre dere som bedrifter som skal selge til disse kundene. Men hvorfor er
det viktig med tilstedeværelse på nett, og øker det salget?
![]() |
Foto: Stian Saur |
Må bare
innrømme at jeg er litt over middels interessert i sko. Fine sko. Dyre sko! Og
jeg kan garantere at dyre sko lukter bedre enn billige sko. For dyre sko lukter
nemlig himmelsk! Men også dyre sko blir slitt med bruk. Tidligere i vår var jeg
innom Tromsø Skomakerverksted. Hadde to par sko som måtte få nye såler. Nå er
de så god som nye, og jeg regner med at de kommer til å vare noen år til. Men
har dere vært og sett på nettsiden, Facebook siden og på Instagram? Hva ikke de
kan fikse, ordne og lage? Jeg er dødsimponert, har fått en vannvittig respekt
for skomakerfaget og vet nå at det ikke finnes den skinnlørva de ikke kan
reparere.
Om man
kan øke salget ved å være på nett? Se på Helmersen. Også kalt det eksterne
møterommet. Nå jobber jeg ganske nært, men når det dukker opp bilder på
Facebook av en kanelbolle og en
cappuccino så blir jeg sulten og tørst øyeblikkelig. Og tro meg, jeg har kjøpt
mange flere kanelboller enn jeg burde, og jada, jeg vet at en kaffelatte hver
dag tilsvarer rundt 10.000 kr i året.
Jeg har faktisk
en egen konto for penger-som-ikke-er-penger. Penger-som-ikke-er-penger er bonus,
eller styrehonorar, eller aksjeutbytte. Eller penger spart de dagene jeg ikke
kjøper kaffe på Helmersen. Så langt har jeg spart 76 kr på akkurat det… På to år.
Uansett skal ikke disse pengene brukes på mel og dopapir. Penger-som-ikke-er-penger
kan nemlig brukes som jeg vil. Og når det er sagt så har jeg til enhver tid ei
lang ønskeliste fra Wintervold. Og den lista vokser. Det hjelper overhodet ikke
når det ryr inn Instagram bilder av nye vidunderlige smykker, som jeg bare må
ha. Det er et typisk eksempel på å synliggjøre et behov jeg ikke visste
eksisterte. Som den nye drueringen til Georg Jensen som nå kommer med en
diamantbesatt sommerfugl på. Må ha, bare må ha den! En vakker dag!
Også
Midnight Sun Marathon. Hadde jeg stilt på startstreken om de ikke hadde
nettside? Jada, det hadde jeg sikkert. Men for oss som bor i Tromsø er det et
lokalt løp, og vi vet at vi kan melde oss på like før start. Vi kjenner jo løypa
godt. Men bare for å sammenligne med et annet arrangement et annet sted. Hadde
jeg stilt på startstreken til Oslo Maraton hvis de ikke hadde hatt nettside og
jeg kunne meldt meg på nett? Aldri i verden! Men 21. september stiller jeg til
start på halvmaraton. Det skjer ganske mye både i kroppen og i hodet når jeg
får på meg et startnummer. Jeg har ei konkurranseblære som en maur. Med en gang
jeg får startnummer på må jeg tisse. Men jeg tror det skal gå bra. Jeg har
nemlig studert løypeprofilen, funnet alle plassene i løypa der det er plassert
do og er rimelig trygg på at jeg skal klare å fullføre uten å bli arrestert for
blotting underveis. Det blir nemlig penger av å få flere løpere på startstreken
også.
Hei! Satt å hørte på deg i går når du hadde dette foredraget. Du e no bare fortryllende hærlig! :-)
SvarSlettOG! Du ga innspill til en "kjempeidè"!!!
Hva medå lage "skolukt" på flaske?? Så kan man selge lukten på flaske og en medfløgende dings laget av mykt skinn og litt plast.. Så kan "skolukt-elskere" drømme seg bort - lukke øynene -lukte - og kjenne på dingsen? MYE billigere enn stadige kjøp av nye sko? Heheheee... :-) God helg - og sommer!
Tusen takk for fantastisk tilbakemelding. Kanskje skolukt på boks er tingen? Men må innrømme at jeg er en smule bittelitt skeptisk. Mye visuelt med sko også, både design og det og fullføre et antrekk. Kristin Halvorsen har en gang sagt at "når hun skal føle seg ekstra fin da går hun for de råeste skoa i skapet". Amen sier jeg.
SlettFlott skrevet!
SvarSlettTusen takk!
SlettFlott skrevet!
SvarSlettLiker!
SvarSlettMen du har glemt en kategori som du og jeg er del av - Digitale Pionerer. Vi har vært med fra tidenes TCP/IP baserte internets morgen høsten 1987, og husker jeg ikke feil var du med i TK som hadde kontroll over alt av Digital kommunikasjon, den gang da, enn så lenge! Men likevel og uansett, du er en Digital Pioner!
Jeg begynte på universitetet i 1989 og var vel en hangaround rundt TK-miljøet. Så ja, jeg har vært på Internet siden 1989. Tok en sånn test på nett for en stund siden og kom frem til at jeg var blant de 0,3% første "innbyggerne" på nett. Det kvalifiserer kanskje til å være pioner? Steike ta, det høres i grunnen ganske tøft ut.
Slett