torsdag 16. januar 2014

Shock absorber og sånn


Ah, ett av mine absolutte mareritt!

I dag skal jeg skrive en hyllest til det som er aller viktigst når jeg skal trene. Faktisk er det så viktig at hvis det ikke er på plass, blir det ikke noe av treninga. Møt min nye venn, Shock Absorber.

De siste to årene har jeg blitt en løper. Eller det er kanskje å ta litt i, men jeg er i alle fall blitt en jogger. Det går ikke så fort. Det går heller ikke så langt. Men jeg er blitt en sånn som elsker å trene ute i all slags vær og som finner stor glede i å gjøre det sammen med andre. Og jeg hadde aldri trodd at jeg kom til å si høyt at jeg elsker motbakkeintervaller. I alle fall etterpå.

Alle sier at jogging er en så enkel sport å drive på med for det er liksom bare å ta på seg joggeskoene og komme seg ut døra. Liksom! Det må være en mann som har sagt det.  Joda, det er jo greit å komme seg ut når man har fått på joggeskoene. Men det er flere elementer som må være på plass. En ting er at bekledningen generelt må være tilpasset vær og føreforhold. Og uten pulsklokka med GPS vil jeg jo ikke få dokumentert treninga på Strava. Da vil jo faktisk treninga nesten være helt bortkastet. Men det er en ting som trumfer alt. Uten en god sports-BH blir det ikke noen trening. Så enkelt er det.

Jeg kjenner noen som bare løp innom Rema på tur til et løp da hun oppdaget at hun hadde glemt sports-BHen hjemme. Der kjøpte hun en sånn torturtopp fra Pierre Robert og var kokfornøyd. Det kunne jeg aldri ha gjort.  Jeg har nemlig prøvd en sånn en gang. Grøss og gru! Jeg fikk hodet greit gjennom. Og en og en halv arm. Men der ble jeg sittende fast og måtte ha hjelp til å komme ut av torturinstrumentet.

Nå skal det sies at jeg har noen fysiske forutsetninger som gjør at det ikke er så lett å finne en sports-BH som passer perfekt. Jeg er ikke akkurat en perfekt størrelse 75B. Det er adskillig mer tyngdekraft involvert, for å si det sånn. Og når man jogger blir det mye massefart av det. I hvert fall mye masse og litt fart. Absolutte krav er at den må sitte som støpt, og samtidig holde alt på plass. Vi snakker rett og slett panser. Jeg har vært i alle sportsbutikkene på min vei, og jeg har prøvd alle varianter. Sånne topper som skal klemmes på plass er de aller verste. Jeg blir sittende fast med armene rett opp. De har minimalt med passform, og unaboob er alt annet enn behagelig. Så vidt litt bedre er en variant med to åpninger i ryggen. Bortsett fra at jeg må ha hjelp til både åpning og lukking, så da utgikk den varianten. Til slutt ga jeg opp. Jeg gikk på nett. Søkte meg frem til varianter og tok en sjans. Jeg kunne jo alltids ha returnert elendigheten hvis det ikke passet.

Heldigvis var det et lykkelig valg. Jeg har endelig fått en sports-BH som passer og den er min aller viktigste følgesvenn på trening. Og navnet bærer den med rette: Shock absorber. Snakk om passende produktnavn…

PS: Jeg har bestilt produktet helt på eget inititiv og betalt for det. 

8 kommentarer:

  1. Helt enig! :) Shock absorber e løsninga! Og til de som sier at alt funke; denne artikkelen e ikke for dokker ;)

    SvarSlett
  2. Herlig, Siri! Høres ut som vi er flere som ikke er 75B :-)

    SvarSlett
  3. Føler at jeg, som bruker 75B-C, ikke har så mye jeg skulle ha sagt her. Men én ting er jeg enig i: uten sports-bh så blir det ingen trening. Alt funker definitivt ikke - selv ikke for meg ;)

    Uansett hadde jeg stor glede av denne teksten. Send den inn til markedsavdelingen for Shock Absorber - kanskje du får en ny en som takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du likte teksten, theamath! Og selvsagt er din mening goså viktig. Vi er jo enige om at det er viktig at sports-BH er viktig når man trener :-)

      Slett
  4. Husker fortsatt lykken da jeg oppdaget shock absorber for sikkert 7 år siden. Det var sånn "åh, hvor har du vært i hele mitt liv"!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nettopp! Og enda til er det nesten ingen sportsbutikker som har dette merket! Godt vi kan kjøpe på nett!

      Slett
  5. Vi er veldig ulike når det kommer til størrelse så jeg sier bare: takk og lov at der finnes alternativer for alle! ;-)

    SvarSlett
  6. Jippi og hurra for mangfoldet! Men det er ikke like lett å finne alternativer i ukurante størrelser ;-)

    SvarSlett