lørdag 6. juni 2015

Min pilegrimsreise

Jeg innrømmer lett at jeg er mer enn gjennomsnittlig interessert i fotball. Så lenge jeg har et lag å heie på. Jeg er selvsagt klar over at fotball er et lagspill, og at enkeltspillere ikke vinner kamper alene. Nesten. Men det finnes et unntak. Over flere år er det en spiller som har gjort et større inntrykk på meg enn noen andre. Og jeg har håndhilst på Pele, men det er ikke han jeg mener.

Det finnes en spiller som gjør ting med ball ingen andre kan. Som viser at fotball er kunst. Som gjør det verdt å bruke tid på å se fotballkamper, mens vi venter på de magiske øyeblikkene.

Messi er verdens beste fotballspiller. Gjennom tidene. Ferdig snakka. Punktum.

Jeg har i flere år drømt om å få se Messi og Barcelona live. Når jeg først skulle reise på pilegrimsreise måtte det bli til Barcelona. Derfor ble julegaven til min mann for noen år siden en sparekonto med noen tusenlapper på, og kontoen fikk navn ”Prosjekt Messi”. Kombinasjonen med kjærestetur, Barcelona og Messi er det ultimate kinderegget. Noen fridager, vår i lufta og vidunderlig mat gir energi som ikke kan kjøpes for penger.

Hvis fotball er religion, er Messi Gud. Og Camp Nou min katedral. Det var rett og slett et eventyr. 98.000 mennesker på en fullsatt stadion. Som ropte taktfast Messi, Messi, Messi. Det var en opplevelse preget av ståpels, frysninger på ryggen og øresus. Jeg fikk nesten oppleve en Messi-scoring! Når Barcelona slår erkerivalen Real Madrid i El Clasico på hjemmebane, kan jeg rapportere om generelt god stemning, også etter kampen.

Og for en fantastisk sesong det har vært for Barcelona og Messi. Serievinnere. Cupmestere. Og snart er det finale i Champions League. Det er en god dag for fotball, dere.

Juventus-Barcelona. Italia mot Spania. For en som også er over gjennomsnittlig glad i mat og vin er dette vanskelig. I utgangspunktet står jeg overfor et tilnærmet umulig valg.

  • Cava – Prosecco 1-0
  • Rioja – Barolo 0-1
  • Serrano skinke – Parma skinke 1-0
  • Barcelona – Torino 1-0
  • Andrea Pirlo 1000 poeng. Minst.
  • Messi. Ferdig snakka.

Du og jeg, Messi. Du og jeg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar