tirsdag 15. januar 2013

Fine folk, tiltalende traktering og vidunderlig vin


Rett etter nyttår er aviser og blader fulle av slankeoppskrifter, hvordan trene mer og spise bedre og om det er sunt eller ikke å bytte ut måltider med proteinpulver. Slapp av, jeg skal ikke bidra i den debatten. Jeg skal heller slå et slag for det å kose seg med god mat. Jeg elsker å sette sammen måltider. Kombinasjonen av fine folk, tiltalende traktering og vidunderlig vin er rett og slett gull. Mitt nyttårsforsett er å lage flere gode måltider og dermed bidra til flere gode opplevelser også dette året.

I Tromsø er vi heldige og har flere butikker som leverer knakende gode råvarer. Både Eide Handel, Mydland, Ingebrigtsen, Dragøy og Helmersen er vel verdt et besøk i planlegging av et godt måltid. Det er en fryd å bruke noen dager på å leite frem råvarer og komponere en meny. Og for all del, en god middag må ikke bestå av 7 retter, og være veldig komplisert å lage. Det enkle er ofte det beste, og jo mer som kan lages på forhånd, jo bedre! Men bare for å komme skikkelig i gang, så slår vi til med nyttårsmenyen. Det var et fantastisk måltid (om jeg skal si det selv) der stjerneanis var ingrediens i tre av rettene. Kan du gjette hvilke tre retter der stjerneanis utgjør det lille ekstra?

Kveldens meny
Toast med røykalaks
Fiskeboller spesial

Saltbakt kongekrabbe







Min personlige favoritt: Pæresorbet
Reinfilet med portvinssaus
Caca la casa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar