I jobben min hender
det at jeg er i møter med potensielle leverandører som har et eller annet
fantastisk produkt. Det er liksom ikke måte på hvilke underverker et av disse
produktene eller tjenestene kan gjøre for oss. Noen ganger er det interessant, av
og til er det bare sånn passe og noen ganger er det rett og slett bortkastet
tid. Men nå sist ble jeg sjokkert! Skikkelig sjokkert. Og det hadde ingenting
med produktet å gjøre.
Hvordan tjene til salt i grøten... |
Selgere av slike
produkter… Jada, noen kaller seg også distributører, eller leverandører, eller
konsulenter, men det er selgere de er. Det finnes vanligvis ingen grenser for
hvor positive de er. Hvis man etterspør noe (uansett hva) så er det
selvfølgelig en del av pakken. Eller i alle fall så er det mulig å endre på
konfigurasjonen, eller kjøpe en ekstra feature pack og add-on og vips! så er
alle problemer løst. Eller i verste fall så må man bare få laget en liten
skreddersydd sak så har du den perfekte løsning så lett som bare det. De aller
fleste selgere jeg har snakket med ser ingen problemer (også kalt
utfordringer). Alt kan løses, de er superpositive og pleier både å være ren og
pen i tøyet.
Men tilbake til
selgeren som klarte å sjokkere meg på en helt vanlig tirsdag på jobb. Produktet
er sikkert helt greit det. Jeg satt å tenkte på at et par av funksjonene kunne
vært kjekt å ha. Men samtidig ville det bety at hele organisasjonen må begynne
å jobbe på en helt ny måte, og en slik adferdsendring blir vanskelig å få til,
og kanskje skulle vi ha fiskekaker til middag i dag? Men så bråvåknet jeg.
Denne selgeren (kommer vel kanskje ikke som et sjokk at det er en han?) ble
spurt om hvordan gjennomgangen av produktet hadde gått hos en annen aktør som
vi har tette bånd til. Han vred seg litt og sa at det ikke hadde gått så bra.
Men det var for så vidt en forklaring på det.
Han hadde jo reist til en annen
by, vært ute og drukket litt for mye vin, og det ble litt sent og han hadde nok
promille enda når han var i møtet!
Da våknet jeg. Måtte rense ørene for å sikre
at jeg hadde hørt riktig.
Hvor useriøs er det
mulig å være? Hvor lite profesjonell er det akseptabelt at en distributør er?
Hvilken respekt viser man for leverandøren av det produktet du skal selge? Og
har man respekt for potensielle kunder i det hele tatt?
”Heldigvis” dreier
dette seg om en enmannsbedrift som ikke har andre ansatte. Men jeg sitter igjen
med et rimelig frynsete inntrykk og er ikke interessert i å høre fra denne
personen igjen. Og når leverandøren av produktet som ble forsøkt solgt inn er
en av de virkelige store databedriftene i USA så vil jeg for alltid tenke på
denne episoden når jeg hører bedriftens navn. Jeg er kanskje naiv og blir like
overrasket hver gang jeg får motbevist at det jeg anser som sunn fornuft og
vanlig folkeskikk ikke er noen selvfølge.
Er det rart jeg er
sjokkert?
Nope. Ikke rart i det hele tatt. Drite på draget på den måten! Ikke nok med at fyren dro på fylla kvelden før et møte. Han troppet opp i selve møtet mer eller mindre på en surr. Og som ikke det var nok: han forteller det videre! Ikke skamvett nok til å holde kjeft i det minste!
SvarSlettNei, ikke rart du ble sjokkert. Dustefyr!
Skikkelig dust! Da er det godt at vi ellers er omgitt av så utrolig mange dyktige folk. Og det gjelder både kvinner og menn, altså!
Slett