søndag 14. august 2011

Grønne fingre... NOT!

Jeg hater hagearbeid! Jeg hater plantebutikker! Og mest av alt så hater jeg Plantasjen! Det er ingenting som klarer å suge livet ut av meg og gjøre meg så akutt apatisk som å gå inn døra på Plantasjen. Jeg går rett i en blackout, mister alle meninger og husker ingenting før 10 minutter etter at jeg har gått ut døra derifra.

Likevel har jeg en mann som ønsker at han hadde en strålende flott hage. Og her får han ikke mye hjelp. Gudene vet hvorfor, men sånn ca en gang hver vår så blir jeg altså med på å ta en tur til Plantasjen. Det er jo akkurat like bortkastet hver gang. Men årets fangst var altså to spinkle tomatplanter, et brett med jordbærplanter og ei dritsur kone. Jeg innrømmer at jeg elsker å plukke jordbær fra egen hage, men jeg skulle helst ha vært foruten alt det innebærer i forkant. Jordbærplantene vi har i hagen er noen år gamle og avlingen er noe begrenset (men det kan jo finnes andre årsaker også, hva vet vel jeg?). Det brettet med jordbærplanter vi kjøpte står fremdeles utenfor garasjen - tre måneder etter at de ble kjøpt. Det har faktisk kommet noen små bær på de også, men kråka, eller nabokatta (spiser katter jordbær?), har vært raskere enn meg i innhøstingen. Men nå ser det ut som de holder på å visne, så jeg lurer på om det enda er tid til å få de i jorda? Eller om vi bare skal karakterisere det som et typisk bomkjøp?

Hadde det vært opp til meg hadde hele hagen vært asfaltert. Men når vi bor på ei sterkt skrånende tomt er det ikke mulig å komme til rundt huset med noe annet enn en atomdrevet gressklipper. Og selv da bør man ha tau festet til toppen av tomta for å ikke ende i havet, 75 høydemeter nedenfor.

Men hva med tomatplantene da? Joda de står fremdeles i potta. Jeg er faktisk veldig stolt over at jeg har klart å plante de om i ei potte. Nederste halvdel ser død ut, men det er noen små gule blomster i toppen av den ene planten. Om det blir noen tomater av dette prosjektet? Aner ikke, men jeg kommer ikke til å satse på at familien overlever vinteren på avlingen fra egen hage...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar