søndag 16. september 2012

Jeg velger meg... høsten!



Høsten er min favorittid på året. Jeg simpelten elsker høsten! Man begynner liksom på nytt etter sommerferien. Nytt skoleår, nye prosjekter på jobb og nye mål. Været blir kaldere og klarere. Endelig kommer høststormene som også er alibiet for at det er helt greit å sitte inne og høre på stormen, mens man tenner stearinlys og fyrer i ovnen. Med god samvittighet krøller jeg meg i en stol med ei bok eller PC. Sa jeg at jeg også kan finne på å ta med et glass med rødt? Høsten er rødvinstid, nemlig.

Og endelig kommer høstklærne i butikken! Bort med pastellhelvetet som har fylt butikkene hele våren og sommeren. Bort med de minimale plaggene som ikke evner å dekke noe som helst av det jeg vil dekke, og sa jeg at de stort sett kommer i grelle pastellfarger? La meg bare si det slik at for ei som er moden og mystisk så har jeg valgt bort pastellfarger, og jeg er moden nok til å gjøre som jeg selv vil. Men på høsten, da kommer klærne som er skapt til å pakke seg inn i, lag på lag, i tykke og myke materialer. Da kommer mine farger; sort, kalde klare juveltoner i mørkegrønn, lilla og årets store hit, burgunder. Burgunder og rødvin? En kombinasjon som skapt for meg. For ikke å snakke om at butikkene bugner av sko. Og på høsten trenger man alltid nye sko. Alltid.

Og maten på høsten? Helt vidunderlig! Norske epler, plommer og kantareller. Jordbærene er endelig modne. Jeg er fullstendig klar over at folk flest anser jordbær som et sommerfenomen, men i min hage er de ikke moden før i slutten av september. Når de først er moden er de smaksbomber som er vel verdt å vente på. Men den beste ingrediensen for høsten er definitivt lam. Fårikål, lammekoteletter, lammesteik og lammecarré. En råvare som er skapt for å invitere gode venner til middag. 

Vennemiddag er den perfekte anledningen til å kombinere alt jeg liker best med høsten. Fyr opp i ovnen, lag en vidunderlig middag av høstens beste råvarer. Ta på noen nye høstklær og finn fram til en fantastisk rødvin. Nyt det gode selskapet og ha en strålende aften. Ah, jeg bare elsker høsten!

Hva liker du best med høsten?

2 kommentarer:

  1. Det blir liksom så mye koseligere når høsten kommer. Stua vår for eksempel ser sååå mye bedre ut når det er mørkt ute og vi kan kline til med stearinlys. Høsten er en tid for hygge. Atter en gang har vi fredagskos i heimen. Med Gullrekka på TV, etter at den har hatt fri hele sommeren. Vi starter liksom litt opp igjen når høsten kommer vi også, akkurat som Gullrekka. Stas! Men for all del, fint med sommer også (men helst en som er litt bedre enn den vi hadde i år). Men alt til sin tid. Og nå, nå er det tid for høst! Hvis jeg nå bare blir kvitt den helsikkes høstforkjølelsen som nekter å slippe helt taket, så er vi right there!

    SvarSlett
    Svar
    1. God bedring med den forkjølelsen. Nå syns jeg det er på tiden at den gir seg snart...

      Slett