søndag 23. september 2012

Gangster og gentleman


Tanna er klar til avhenting av Tannfeen.
Henry er 7 år. Han er stor og sterk, tøffere enn toget og ikke redd for noe. Han elsker å bryte og lekesloss. Samtidig er han full av tillit og omsorg og er raus med verdens beste klemmer.

Denne uken ble jeg oppringt av SFO. Det er aldri noe godt tegn, og jeg stålsatte meg for det verste. Og når jeg får høre at Henry har vært i slosskamp på skolen må jeg innrømme at jeg ble først bekymret for hvordan det hadde gått med motstanderen. Men så viser det seg altså at Henry kommer hjem med blodleppe og ei utslått tann i en plastpose.

På skolen er de en gjeng med gangstere på 7-8 år som finner på sprell, spiller fotball og herjer rundt. Som 7-åringer skal gjøre. Og denne dagen hadde Henry kommet til å sparke en kompis i rompa sånn at han fikk vondt. Når kompisen da blir lei seg, så skjønner Henry at dette gikk for langt og at han har brukt litt for mye av kreftene sine. Som den gentleman han er tilbyr han en løsning for å få dette ut av verden. Hvis bare kompisen slår til Henry så er de skuls og alt i orden?! Det Henry nok ikke hadde sett for seg var at han skulle få et slag rett i fleisen. Et slag som endte i et blodig sår og ei utslått tann. Men etterpå var de verdens beste venner og den litt forsiktige kompisen har fått ny status som slosskjempe på skolen. Lærdommen denne dagen var at det gjør vondt å ta igjen, og at det kanskje er en bedre løsning å si fra til noen voksne.

Og slik gikk det til at Henry kom hjem med sår i leppa og ei utslått tann. Melketanna var heldigvis løs fra før. Men det resulterte i at tannfeen måtte jobbe overtid…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar