tirsdag 11. september 2012

Møt Birgitte Nyborg!


Jeg er en skikkelig sofapotet. Og seriejunkie. Jeg elsker kveldene når ungene er i seng og jeg kan slenge meg i sofaen. Et glass med rødt og nerdemannen i umiddelbar puskeavstand. Og en ny sesong av en eller annen serie. Sopranos, The Wire, 24, Mad Men, Dexter, you get the drift. Oh, lykke!

Felles for alle de nevnte serier er at det er en mann som har hovedrollen, og man kan nok si at alle har et maskulint preg og er full av action, sånn med unntak av Mad Men da. Men tiden med mannlige hovedroller er forbi. Jeg har funnet en ny seriefavoritt og jeg har fått en rollemodell (jada, så har jeg de røde lestene på meg igjen, da).  Har du møtt Birgitte Nyborg? Har du ikke sett Borgen? Den danske serien som bør være prisbelønt over hele fjøla. Da har jeg bare ett råd: Løp og kjøp! Straks og med en gang! Og jeg vet med sikkerhet at statsminister, den jobben vil jeg ikke ha.

Birgitte er den smarte bestevenninnen du alltid har plass til i vennekretsen din. Hun som tilsynelatende er fantastisk vellykket, men som sliter med akkurat de samme demonene som vi vanlige dødelige gjør på privaten. Hun har masse lun humor og skal kombinere rollene som statsoverhode, kone, mor og datter samtidig. Hun er omtenksom og ønsker å gjøre alle til lags, noe som selsagt ikke lar seg gjøre. Spesielt ikke som statsminister i en sårbar koalisjonsregjering. Vi ler med henne, vi gråter med henne, og vi heier når hun tar de riktige avgjørelsene. Damen er full av integritet og kompromisser ikke på sine etiske verdier. Samtidig klarer hun å vise handlekraft og kreative tilnærminger slik at hun kommer ut med begge beina på bakken. I alle fall som statsminister. Hun sliter nok litt mer på hjemmebane. Serien følger Birgitte, hennes spin doctor, og en gravende journalist. At det finnes mange parallelle tråder i handlingen gjør at det blir spenning på mange nivåer. Serien er intelligent, humoristisk og jeg vil bare ha mere, mere, mere.

Så langt har jeg sett sesong 1, er begynt på sesong 2 og klarer ikke vente på resten Så hva venter du på?

PS: Jeg tar gjerne i mot tips til andre serier jeg bør få med meg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar