torsdag 21. november 2013

Revenge of the nerds


Har du latt deg rive med av spenningen rundt verdensmesterskapet i sjakk mellom Vishy Anand og Magnus Carlsen? Har du fått sjakkfeber? Sitter du sjakkfast på nett eller foran tv i timesvis?

Jeg vet hvordan hesten går.
Men hvordan går løva?
Hvis noen hadde fortalt meg for bare en uke siden at jeg kom til å bli så oppslukt av sjakk at jeg gladelig satte meg ned og fulgte en kamp over 5 timer, ville jeg lurt på om du hadde klikka helt? Eller røkt sokkene dine? Eller blitt bortført av romvesener? Eller en kombinasjon av alt.

Takket være den geniale dekningen til både VGtv og NRK har jeg på ei lita uke i grove trekk lært meg å spille sjakk, blitt fascinert av spillet og utvidet ordforrådet kraftig. Ikke ante jeg at hurtiggående fribønder var så viktig. Eller hvor lurt det er med rokade? Og jeg har oppdaget Hans Olav Lahlum. Lahlum, altså! For en mann! Det er analysene og historiene rundt spillet som er så utrolig spennende. Og Lahlum presenterer gullkorn på løpende bånd. Det har gått så langt at jeg seriøst tenker på å bruke juleferien til å se verdens lengste intervju over 30 timer. Jeg er nemlig helt sikker på at det kommer til å være vel anvendt tid. Snakk om revenge of the nerds.

Jeg har en 9-åring som begynte å spille sjakk i barnehagen. I 3. klasse begynte de med sjakk i skolen og han har stadig spurt meg om ikke vi kan spille. Jeg har bestandig styrt unna og ikke vært interessert i det hele tatt. Men nå er jeg i gang. Etter to runder med oppvarming og mye forklaring underveis, supplert med Lahlums analyser av VM-kampene var jeg klar. Jeg var uendelig stolt da jeg knuste min sønn på det første skikkelige spillet, og var sikker på at jeg var et naturtalent som bare begynte veldig sent. Men neste gang spilte jeg plutselig med svarte brikker og gikk på ei kjempeblemme når jeg skulle foreta en rokade og kongen sto på feil plass! Jeg tapte så det sang! Og da slo det meg plutselig hvorfor de spiller så mange kamper i et VM.

I august til neste år er det sjakk OL i Tromsø. Et helt annet opplegg enn VM-kampene, men jeg gleder meg. Det er det 4. største idrettsarrangementet i verden. Og ja, sjakk er definitivt idrett! Jeg var med i ei teknologisk prosjektgruppe i en tidlig fase av planleggingen der man så på hvordan man skal nå målet om 100 millioner unike besøkende på nett. Så stort er faktisk sjakk i verden. Og det er en vannvittig prestasjon av Magnus Carlsen, som kanskje blir verdensmester i sjakk i morgen…

Det er i slike stunder det er godt med realfagsbakgrunn, og bekjenne seg som nerd. Uten nerden stopper verden. Nemlig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar