lørdag 4. februar 2012

Opera og sånn

La det være sagt med en gang. Jeg er ikke noen operafantast, har ingen ambisjoner om å være seriøs musikkanmelder og kan vel egentlig ikke så mye mer om musikk enn at jeg klarer å spille Lisa gikk til skolen på blokkfløyte. Men etter to dager og to fantastiske forestillinger med Marinsky operaen bobler jeg litt over.

Fantastiske Nordlysfestivalen i Tromsø har fått Marinsky operaen fra St. Petersburg på besøk. I går var jeg på operaen Il Viaggio a Reims. En passelig ukjent opera av Rossini, uten noen kjente hitlåter. Men opera er opera. Overdådige kostymer, sjalusi, kjærlighet, og drama. Masse drama! Og passion, passion, passion. Og en sprell levende hest! Aldri har vel Kulturhuset i Tromsø vært så lite, og det er neppe noen som har fått oppleve Marinsky så intimt. Scenen var bygd langt ut i salen for å få plass til alle aktørene. Noen ganger føltes det som det var flere folk på scenen enn det var i salen.  Men selv en utrent amatør klarer å sette pris på prestasjoner i verdensklasse. Og anmeldelser med terningkast 6 var fullt fortjent!

Kveldens kulturelle opplevelse var operagalla i Ishavskatedralen. Fullt symfoniorkester og noen av solistene fra Marinsky. Og for en opplevelse! Fra første taktslag var jeg fanget inn i denne vidunderlige boblen av fantastisk musikk og vidunderlig sang. Orkesteret var presist, perlende og pur fløyel! Nattens dronning skremte livet av meg samtidig som hele kroppen dirret av gåsehud. For en dame, for en stemme og for en utstråling! Det ble det absolutte høydepunktet i en forestilling som aldri dalte hverken i kvalitet, intensitet eller passion. Legg på en kjekk dirigent og terningkastet er klart: Full MarinskyYatzy ganget med pi!

En time i kø for å få billetter var absolutt vel verdt investeringen. Når jeg i tillegg fikk servert scones og kaffe stiller jeg meg i kø for Marinsky når som helst. Og en gang skal jeg oppleve de på hjemmebane i St. Petersburg også. Merk mine ord!

2 kommentarer:

  1. May Liss, du kan begynne... ehh... fortsette å glede deg i et helt år! Inside information - Mariinsky will be back!!! Men før neste års festival bør dere (les: banknes utviklingsavdeling) få til en avdelingstur til Sweet Pet, jeg kan være deres guide hvis jeg får lov til å bli med :-) Selvsagt vil jeg med stor glede kunne skredersy et opplegg for dere og ikke minst - heller viktigst - ordne visum til Russland! Da gjenstår det bare å sette lobbyvirksomhet og planleggingsarbeid i gang! Lykke til og god natt! Håper inderlig dirringen har gitt seg og du kan sove godt i natt :-) Hilsen blomsterpike Rush

    SvarSlett
  2. Søte blomsterpike Rush! Jeg satser på kulturutveksling til Sweet Pet, og regner med at du guider oss :-) Dirringen i kroppen kommer nok til å vare i flere dager, og det er slett ikke sikkert jeg får sove. Planlegger allerede å legge meg i kø til neste års forestillinger! Liker inside information!

    SvarSlett