torsdag 23. februar 2012

Pinterest -er det noen vits?

De siste dagene har jeg lekt meg med et nytt verktøy, nemlig Pinterest. Pinterest er et nytt verktøy i sosiale medier sfæren, hvor man i stor grad deler, uten å være avhengig av relasjoner til venner, bekjente eller andre. For mer informasjon om Pinterest, sjekk ut astridvu sitt gode blogginnlegg. Hun ser på Pinterest som en måte å sortere innhold på Internet. Som bruker lager man moodboards og grupperer bilder man liker. Pinterest er den hurtigst voksende menigheten for tiden og det sies at det allerede generer mer trafikk til linker enn facebook, twitter og linkedin - til sammen.

Det man deler er bilder, og jeg skjønner godt at dette kanskje så langt har appellert mest til damer. Det er veldig visuelt og lett å komme i gang. Her er det enkelt å drive vindusshopping og man kan lage sine egne ønskelister. Samtidig kan man like bilder, og legge på kommentarer. Og jeg ser helt klart verdien av å samle linker og bilder av alle de fineste veskene på ett sted! Eller alle de fineste skoene! Eller de fineste neglelakkene!

Jeg liker bladet Costume. Mest fordi jeg da slipper alle artiklene om de 14 beste bløtkakeoppskriftene, helt sanne historier fra virkeligheten, 37 sexpositurer som redder forholdet og åtte triks som sikrer veloppdragne barn, som du finner varianter av i de aller fleste andre ukeblader. På Pinterest trenger du ikke forholde deg til venner, du trenger ikke lese om alle som har vært på joggetur eller hva naboen har spist til middag. På Pinterest kan jeg ha fullt fokus på akkurat det jeg er interessert i. Og derfor liker jeg Pinterest!

Har du prøvd det enda?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar