onsdag 14. mars 2012

En kropp skapt for fart...

Jeg er, som tidligere beskrevet, helt ubrukelig med bortoverski på beina. Heldigvis finnes det et alternativ som gjør at jeg fremdeles kan være en del av den norske folkesjela uten at jeg må forholde meg til blåswix eller klister. Det finnes nemlig nedoverski også.

Jeg har i mange år holdt meg til telemarkkjøring, men når ungene suste fra meg i bakken for noen år siden var det på tide å gjøre noe. Så da ble det innkjøp av full pakke med nye slalomski. Det var noe annet enn mine mørkerøde Atomic nedoverplanker fra 1987. Og på mer enn 20 år har det skjedd en del på alpinutstyrsfronten. Skiskoene har fuskepels! Skiene har carving og greier, og svinger rett og slett av seg selv. I fine farger og mønster, med eget navn. K2 Sweet Luv. Hvor sweet er ikke det? Og nå må man ha sikkerhetsutstyr også. I form av hjelm. Selvfølgelig ikke fordi jeg kjører dårlig, men det finnes så utrolig mange andre gærninger i løypa! Det kryr av små fartsdjevler som ikke har noen hemninger, og det er kanskje ikke bremsing de er mest opptatt av? Ikke det at en hjelm sikrer meg mot skader, men hodet er i alle fall beskyttet til en viss grad.

Men på nedoverski i flotte bakker, da har jeg mye skiglede. Selv om jeg har begrenset med teknikk, og jeg er litt lessen på for mye fart og kanskje kjører mer med skrensesvinger enn carvingsvinger. Men who cares? Da er det godt å konstatere at jeg har en kropp som er skapt for fart. Massefart! Selv om ungene lett kjører fra meg igjen, koser jeg meg i skibakken uansett.

5 kommentarer:

  1. Deilig å suse nedover bakken - i akkurat passe fart riktignok! ;-) Vi kjøpte oss utstyr for et par år siden. Da hadde jeg vel ikke stått på nedoverski på 15 år! Men fy, så gøy det var å prøve det igjen. Nå skal vi ha oss hytte i Myrefjell. Bare vinne i lotto først...

    BTW, må jo fortelle om en klassikere jeg dro i slalåmbakken på Finnsnes i min ungdom. Jeg og en venninne drev og flørtet med et par karer. De skrenset snø på oss mens vi sto i heisen, og jeg måtte jo selvsagt ta igjen. Bare at da jeg skulle skrense foran dem da de sto i heisen ramla jeg. Resultatet ble jo så klart at de kjørte i meg, ramla av, armer og bein overalt! Piiinlig!

    SvarSlett
  2. Fantastisk historie! Haaper du vinner i Lotto snart!

    SvarSlett
  3. Tror vi har likedan skipakke! Hos meg slo imidlertid feministen gjennom da jeg observerte at gutta kunne velge mellom knallfarger i rødt og blått, mens jeg kunne velge mellom pudderblått og ekkel-beige. Dameskoene hadde selvfølgelig puseskinn og sommerfugler. Men da selgeren kom trekkende med hjelm med hjerter og sløyfer på, satte jeg skiskoen ned! Så hele familien har pitbull-hjelmer...

    Ellers er det min mening at så lite morsomt som det er å stå i heiskø så skal man ha (sving)valuta for pengene på tur ned. Hva er vitsen med å kjøre rett fram når man har kjøpt seg ski med svingradius!

    Min mest eventyrlige skiopplevelse var forleden år da jeg presterte å tråkke på staven og ta et kuvelt øverst på det smaleste i Toppskaret i Myrefjell. Seilte avgårde på rygg med hodet først. Mens jeg venter på at ferden skal stoppe hører jeg en glad barnestemme fra heisen: "Mamma, sånn der vil eg også prøve!"

    SvarSlett
  4. Utseende betyr alt?

    Det faktum at moderne ski svinger av seg selv og de fleste tilsynelatende har 'skills' - betyr kanskje at utseende i større grad må vektlegges. Fuskepels på skoene er fint og minner om UGG's med pels...herlig!! 

    Det forundrer meg at bekledningen fortsatt er rimelig comfy og baggy. Når inntar slimfit, hold-in og push-up alpinbakkene? Da snakker vi fart og spenning! Lip-balm eller klips klops som jeg kaller det er en selvfølge for de feminine og betegnes som need to have. 

    Det meste handler om å se litt bedre ut og oppfattes å være litt bedre på ski enn det man faktisk er :-) 

    Får litt flashback til 80'tallet der mannfolk i rosa heldress konkurrerte i freestyle eller nærmere bestemt ballett. Høyt flyvende/liggende på mintgrønne skistaver :-) Da snakker vi looks og skills. 

    Tror jaggu jeg må en tur i garasjen for å se hva som finnes av gammelt utstyr! 

    Alpin hilsen fra unge Tidemann

    SvarSlett
  5. Så morsomt med kommentarer! Jeg har også hatt en sånn silende ned på ryggen med hodet først og skiene til vers. I svartløypa på Norefjell. Totalt unødvendig å si at jeg ikke hadde noe der å gjøre, i alle fall ikke med telemarkplanker (lenge før carving!).

    Når det gjelder hold-in og slimfit i slalombakken så kjennes det litt sånn ut når skibuksa fra noen år tilbake skal på. Og moderne dunjakker og goretex jakker er jo innsvinget i stort sett alle damemodeller. Men hold-in strømpebuksa blir hjemme!

    Men jeg takker unge Tidemann for flashback minner om skiballett med hockeysveis og pastellfarger til cheezy 80-tallssvisker. Noen ganger er man veldig glad for at verden går fremover.

    SvarSlett