#SoMe har
utviklet seg til å bli et kjent og mye brukt begrep. #SoMe ble først brukt av
CecilieTS for flere år siden, og er nå
en helt naturlig del av dagligtalen til mange av oss. Med utgangspunkt i hennes
bloggpost ”Sosiale medier gjør oss rausere” har jeg sett på hvorfor bedriftskultur har noe å hente fra #SoMe.
Vet du
ikke hva #SoMe er? I første omgang er det en forkortelse for sosiale medier,
men det har også en underliggende betydning der CecilieTS la vekt på ”så (mye)
meg”. Etter hvert har det utviklet seg mer i retning av inkludering og
oppriktig interesse for andre.
Jeg
betegner meg som en #SoMe entusiast. Ikke ekspert på noen måte, men jeg liker
prinsippene og jeg får mye igjen for å være tilstede. Jeg tror det er mange
bedrifter som kan få mye igjen av å sjele til prinsippene i #SoMe og inkludere
disse inn i sin bedriftskultur.
La oss ta
to steg tilbake. Hva er #SoMe og hva er de viktigste prinsippene? Det finnes mange
plattformer man kan delta i sosiale medier på. Facebook, Twitter, blogg,
Instagram, og Google plus er noen, men det finnes mange flere. Det er mange
måter å bruke sosiale medier på, og hver plattform har forskjellige egenskaper
som gjør at man bør være bevisst på formål og målgruppe. I mange tilfeller er
det hensiktsmessig å dele på tvers av plattformer, men ikke alltid. Og i stor
grad gjelder at som man reder så ligger man. Og den omtalen man får har man i
all hovedsak gjort seg fortjent til. Enten det gjelder på godt eller vondt.
Transparens
Internet
er infrastrukturen som benyttes og ”Google is your friend”. Derfor må vi
akseptere at det som legges ut på nett, det blir liggende på nett. Sånn circa
til evig tid. Og da er vi inne på det første viktige prinsippet med #SoMe,
nemlig transparens. Som i
gjennomsiktig. Når alt ligger tilgjengelig på nett har vi muligheten til å se
med egne øyne hva noen mener, hvordan de agerer, hva de står for, hvordan de
inkluderer sine omgivelser og om de klarer å omsette ord til handling. Snakker
vi hel ved? Eller bare show-off uten substans? Men er dette interessant for
bedriftskultur? Absolutt.
Opp
gjennom årene har jeg vært med på mange strategiprosesser i forskjellige
bedrifter. Selve grunnlaget for strategien blir gjerne lagt på en samling. Der
får ledere tid og rom til å gå i skogen og reflektere. Eller se ut over havet
og filosofere. Gjerne i flere dager. Når man endelig har kommet frem til en
strategi som skal presenteres for resten av organisasjonen kalles det inn til
kickoff. Ansatte får se en powerpoint som presenterer konklusjonen og avsluttes
som en misjonsbefaling med å gå ut og oppfylle alle intensjoner i strategien.
Ny strategi skal gjerne resultere i endringer, det være seg både
organisasjonsendringer, nytt fokus (fokus betyr også å velge bort noe) og
adferd. Hvis vi ikke skjønner hvorfor noe skal gjøres annerledes vil alle
pigger gå ut og bli til motstand. Vi mennesker er ikke spesielt glad i
endringer i utgangspunktet, men vi har en velsignet evne til å akseptere det
aller meste hvis vi bare forstår hvorfor. Det å kunne se rasjonalet bak en
beslutning, hvordan en holdning har utviklet seg, muligheten til å kunne delta
i diskusjonen og være med å påvirke utfallet. Hvis organisasjoner hadde klart å
gjøre prosessen bak beslutninger mer transparent ville det vært enklere å få
til endringer i en organisasjon.
Raushetens tid
Raushetens
tid er ikke bare en tittel på ei bok skrevet av Kathrine Aspaas. Det er også et
begrep som jeg har adoptert. Mange av oss lever i raushetens tid. Jeg har gjort
bekjentskaper gjennom #SoMe som jeg setter umåtelig stor pris. De aller fleste
har jeg aldri møtt. Noen har jeg så vidt hilst på, og noen kommer jeg til å
møte en vakker dag. Disse personene deler raust av egne erfaringer og egen
kunnskap, og det er #SoMe som er kanalen. De ønsker å løfte andre. De deltar i
debatten, de utfordrer, og er en fantastisk heiagjeng. Jeg prøver å leve opp
til det ved å bli flinkere til å delta, gi tilbakemeldinger, framsnakke, og
dele innhold jeg syns er interessant. Uten baktanker eller fokus på hva jeg får
igjen for det. For all del, jeg har mye å gå på, men jeg prøver og jeg skal bli
bedre.
Hvor
mange bedrifter har en kultur som er preget av raushet? Min magefølelse er at her
er det mye å gå på. Det går også på tillit. I sosiale medier gjør man seg
fortjent til tillit. Det å ville noen
andre vel. Det eneste vi med sikkerhet vet er at fremtiden vil medføre
endringer. Organisasjonsendringer avler usikkerhet, og man ønsker å beskytte
seg selv og sine oppgaver. Bevisst eller ubevisst graver man skyttergraver,
tilliten forsvinner og det siste man tenker på er å være raus og ville
hverandre vel.
So much more than me
Kanskje
er det ønsketenkning fra min side, men jeg ville i alle fall ha likt å jobbe i
en organisasjon der man kunne følge beslutningsprosesser. Og ha trygghet og
tillit nok til å kunne være raus og samtidig vite at alle ville dra i samme
retning. Og derfor mener jeg at prinsipper fra #SoMe i form av ”So much more
than me” vil være med på å løfte bedriftskulturen i mange organisasjoner.
gode refleksjoner...
SvarSlettSå hyggelig at du har lest, Toril. Takk skal du ha!
SvarSlettMin bedrift ble omtalt som SoMe, uten at jeg forstod hva det betydde.. takk for god forklaring og et godt skrevet innlegg
SvarSlettMvh Haavard
Veldig bra reflektert!
SvarSlettHei
SvarSlettDå vart eg litt klokare på dette i dag.
Googla #SoMe og du kom på topp :) Leste og vart klok.
Takk
Helsing
Jan
Takk for grundig utredning.
SvarSlett