fredag 6. januar 2012

Hjelp, jeg er påmeldt!


Jeg er påmeldt til Mørketidsløpet! På mila! Og løpet er i morgen. Det er med frydblandet skrekk at jeg stiller til start. Men la det være sagt. Hadde det ikke vært for Northern Runners så hadde dette aldri blitt noe av. Jeg er mye mer på Facebook, enn i joggeløypa. Men det sosiale nettverket har nesten umerkelig klart å motivere meg til å ta på joggesko av og til, ved hjelp av utrettelige oppdateringer og heiarop som ikke diskriminerer noen. Selv med en aggressiv BMI og lavt tyngdepunkt klarer jeg helt greit å jogge rundt i 5 km. Men ei hel mil? Det er en ganske annen sak. Jeg kjenner sterkt på at jeg er langt unna en mestringsfølelse og det er egentlig ganske ubehagelig. Jeg har gjort det før, til og med med startnummer. Men forrige gang var i 1995! Det er noen år og nesten like mange kg siden.

Så at jeg stiller til start er ingen selvfølge og handler mest om at jeg ikke skal skygge unna utfordringer bare fordi det er ubehagelig. For veldig mange er det vel ingen sak å løpe rundt i ei mil. For meg er det en kjempeutfordring. Men jeg har planen klar! Heldigvis har jeg alliert meg med noen som skal følge samme planen, og den er som følger: Vi skal kjøre det bakerste toget. Starte rolig (oppvarming? No way, vi kan jo ikke slite oss ut før vi starter!), og skal passere 5 km på under 40 minutter med god margin og tenke at dette er vel ingen sak. Og så blir det tungt. Vi skal hate resten av løypa og lure på hvorfor i svarten vi måtte melde oss på mila når vi kunne kost oss på 5 km? Men vi skal dra hverandre fremover, meter for meter. Og vi skal gråte av glede av å komme i mål. Og vi skal faen meg klare det på under 1:15.

Så hva er beste oppladning til et milløp uten all verdens av treningsgrunnlag? Powershopping selvfølgelig! Hadde egentlig tenkt å løpe i det jeg måtte ha av sko og gevanter, men så var det salg på Intersport. Så da ble det nye Asics sko, rosa superundertøy, og løpejakke. I tillegg har jeg sikret meg den legendariske førsteutgaven av refleksvesten til Northern Runners, som til og med er sponset.

3 kommentarer:

  1. Søken å gru-glede mæ!

    SvarSlett
  2. Nå skal jeg komme meg i seng, men tipper at det blir en oppfølger på bloggen i morgen... Takk for alle heiarop! Det kommer godt med.

    SvarSlett