onsdag 4. januar 2012

Afternoon tea

Jeg elsker London! Det er en fantastisk by å vandre rundt i, med mye å se på, masse å gjøre, og fantastisk shopping. Når det gjelder den britiske maten kan jeg lett stå over både kidney pie, fruitcake og yorkshire pudding. Så på helt generelt grunnlag kan jeg styre min gastronomiske begeistring for England. Men ingen regel uten unntak! Britene har tre kulinariske tradisjoner som absolutt er verdt å ta en tur til London for. Dagen bør starte med engelsk frokost. Full pakke med egg, bacon, bønner og småpølser. Og ingen pubrunde uten fish and chips! Men min favoritt er likevel afternoon tea på et fasjonabelt hotell. Jeg er ikke glad i te, men det gjør ingenting for de lager gjerne cappuccino i stedet. Men jeg innrømmer at jeg liker ritualet til butleren som danderer og serverer,  heller tevann og ordner og styrer. Og med et glass champagne eller to er man silkebrisen før man aner ordet av det.  Det er ingen billig fornøyelse, men her gjelder det å være sulten for de fyller opp fatet hele tiden.
Jeg får vann i munnen bare av å tenke på scones med clotted cream. Varme, deilige scones, med og uten rosiner. Med rosiner som er dynket i champagne, eller med sjokolade og appelsin. Og det beste av alt er at butlerservitøren løper og henter nye hele tiden. Som er varme og ferske og smaker himmelsk. Og det er når han møter en sulten liten nordtromsing som spiser ubegripelige mengder med scones at han får en ny historie å fortelle til neste generasjon butlerservitører-in-training. At en gang var det ei lita dame her som spiste 24 scones, minst!




Disse bildene er fra Browns Hotel i Mayfair og kan absolutt anbefales. Andre alternative steder for å slå ihjel et par timer en ettermiddag er klassikere som Ritz og Savoy. Disse stedene krever gjerne forhåndsreservasjoner flere måneder i forvegen. Men London er full av steder som serverer afternoon tea.

4 kommentarer:

  1. Du må gjerne pøse på med flere London innlegg, vi reiser om litt over 2 uker :)

    Klem Ingvild

    SvarSlett
  2. Kan anbefale toptable.co.uk for tips, rating og booking av restauranter. Og hvis du ikke har vært på afternoon tea før så må du gjøre det i alle fall en gang.

    SvarSlett
  3. Svarte, nå ble jeg sugen. Både på søtsaker OG London-tur. Bare råd til en av delene, så du ser hvor det bærer?? ;-)

    SvarSlett
  4. Søtsaker er i alle fall billigere og enklere å få tak i. Men jeg anbefaler at du legger afternoon tea høyt på lista til neste gang du reiser til London. Ah, varme scones...

    SvarSlett