torsdag 12. april 2012

Økonomisk ruin og tomflasker...

Plingeling, sa det i telefonen i ettermiddag da meldingen tikket inn om at lønna var på konto. Og den meldinga har jeg ventet på lenge. Den kunne faktisk ikke kommet fort nok.

Månedsskiftet mars/april er enstydende med økonomisk ruin på kontoen min. I mars ryr det nemlig inn med store regninger. Da skal Lånekassen ha sitt, årsavgiften for bil forfaller, og den verste og største av dem alle, nemlig kommunale avgifter truer med umiddelbar unntakstilstand i økonomien. Så etter påskeferien var det rett og slett tomt. Men mat må vi ha! Selvsagt klarer jeg nok å holde liv i både meg og familien i ukesvis med det jeg måtte finne i fryseboksen, men noen ting må man supplere med uansett. Jeg grudde meg til at jeg måtte på handling av mat for noen dager siden. Helt til jeg kom på at vi hadde flere store og fulle søppelsekker med tomflasker. For en lykke! Jeg fikk ryddet plass i garasjen, penger til å handle mat for og en passelig fornøyd familie som har fått mat på bordet de siste dagene også. Og neste gang lover jeg at flaskepanten skal gå til basketklubben, fotballklubben eller korpset.

Etter å ha hatt hodet under vann noen dager, skal april og mai brukes til å få hodet så vidt over vann. Og så kommer juni, og da er vi klar for skattepenger og feriepenger og endelig en mulighet til å komme ovenpå igjen.

PS! For all del, det er ikke så ille som det høres ut. Vi har Fleksilån og bruker det som kombinert sparekonto, bufferkonto og lånemulighet. Og med en mye lavere terskel for å betale inn på kontoen enn for å ta ut så blir det noen ganger opplevd som en ytterst presset finansiell situasjon. Men jeg har ingen intensjon om å ende opp på Luksusfellen. Helt sikkert!

2 kommentarer:

  1. Ok, nå skal jeg være litt besserwisser. Men altså, budsjettkonto??! ;-) Hihi, greit for meg å stikke nå, siden jeg (som økonomisjef i heimen, uvisst av hvilken grunn) omsider fikk fingeren ut og fikset budsjettkonto for et par år siden. Alle faste, store utgifter går over den. Og da slipper vi dødsstøtet når alle gigantregningene kommer i mars/april! Anbefales, som et supplement til flaskepanten! :-)

    SvarSlett
  2. Thihi...Budsjettkonto er jo et godt tips, men åh så kjedelig! Det er vel bare å stålsette seg for det kommer sikkert til å bli tilnærmet likt til neste år også, tenker jeg!

    SvarSlett