søndag 2. desember 2012

Luke 2 2012 - Første søndag i advent


I dag er det første søndag i advent. Det er i dag det hele starter! Sånn på ordentlig, altså. Jeg har ignorert julemarsipanen i butikkene siden oktober. Jeg har ikke spilt en eneste julesang hjemme. Jeg er helt i mot å spise pinnekjøtt i tide og utide. Men jeg innrømmer at jeg har smakt på lutefisken. Men siden jeg ikke regner lutefisk for å være julemat så gjør det ingenting.

Ute er det mørkt, vi er inne i mørketida. Sola kommer ikke tilbake før i slutten av januar. Men inne er det lys overalt. Og jeg fryder meg over alle julestjernene som dukker opp i vinduene. Og mørketida blir mye kortere når vi har alle lysene i adventstiden. Det eneste jeg kan ønske meg er 15 cm med snø sånn at det blir lysere ute også.

I dag skal den store julestjerna opp i vinduet. Lysestakene fylles opp med lilla adventslys, den fineste adventslysestaken fra Georg Jensen kommer frem og vi tenner det første lyset. Og i år prøver jeg på et avansert interiørtriks som er langt utover mitt mestringsområde, nemlig et lysfat som pyntes med stash. Selvsagt er det stjerner der, og små diskokuler, og lilla lys. Nyt adventstiden!

Tenn lys

Et lys skal brenne for denne lille jord.
Den blanke himmelstjerne, der vi og alle bor.
Må alle dele håpet så gode ting kan skje.
Må jord og himmel møtes. Et lys er tent for det 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar