lørdag 8. desember 2012

Luke 8 2012 Dugnader


Desember er en hektisk måned. Det skal lages lister, handles, gjøres og krysses ut. Det skal vaskes og ryddes, det skal spekuleres og pakkes, det skal inviteres og koses. Og man skal avslutte hele året, med en sosial sammenkomst for hver eneste gruppe man har hatt samkvem med gjennom året. Og for all del, det er både trivelig og koselig. Men det er jo også med på å gjøre desember til en veldig hektisk måned.

Og midt oppi dette er det selvfølgelig dugnader. Vi skal bake, ordne, ha kafevakt, steike vafler, stable, rydde og delta. Selvsagt, det skulle jo egentlig bare mangle når ungene våre deltar på fritidsaktiviteter. Og det er klart det er hyggelig og koselig når ungene deltar på basketturnering. Det er stor underholdning og også vi på tribunen koser oss. Og selvsagt er julekonserten i kirka en del av det å bygge opp julestemninga. Og selvsagt skal vi kose oss på juleavslutninger og adventskafeer.

Men jeg begynner å bli en smule lei av å selge ting. Spesielt i desember. Salg av julestjerner (altså blomsten) går greit. Det er et produkt i tiden og av god kvalitet. Når det gjelder skrapeadventskalenderen vi har fått i fotballklubben er det et elendig produkt. Å skrape frem 24 felter som bare inneholder teksten ”God jul!” blir fort utrolig kjedelig. Og er ikke et produkt jeg gladelig løper rundt for å selge. Dermed sitter vi med 15 stykker av den kalenderen som jeg prøver å gi bort og late som at det er en hyggelig førjulsgest. I tillegg har vi fått en bunke med kalendre for 2013 som skal selges. Ja, ja. Det får bli noen julegaver av den bunken da. Bildene er jo fine, og jeg kjenner da noen som har flyttet fra Tromsø og kanskje kunne tenke seg å mimre litt over fine bilder gjennom året. Men hvis du er interessert i en kalender så må du bare si fra…

3 kommentarer:

  1. Herlighet, kjenner meg så igjen! Og det aner meg at dette kommer til å bli verre og verre med årene - med mindre vi klarer å holde yngstejenta unna fritidsaktiviteter til hun blir 20!

    Jeg tror faktisk folk begynner å bli litt lei av at unger løper på dørene og skal selge alt mulig rart i desember. Kaffe til 100 kroner for en liten pakke (+ en stygg boks da). Julestjerner. Lodd. Kalendere. Gavepapir. Kjeks. Kaker. Karameller. Hvorfor må desember, med alle de tusen aktivitetene man har fra før, også være den måneden dugnadsinnsatsen skal skyte til himmels??

    Lykke til med loddene! Og kalenderne. Glad vi slipper dem i alle fall.

    SvarSlett
    Svar
    1. Akkurat nå kan de gjerne legge på noen hundrelapper på hver kontingent hvis det betyr at jeg slipper å selge noe i desember...

      Slett