mandag 24. desember 2012

Luke 24 2012 Kirkegården



Den tradisjonen jeg setter mest pris på er faktisk å gå på kirkegården. Det er en tradisjon jeg ble introdusert for i voksen alder. Og det har nok å gjøre med at der jeg vokste opp var det ingen kirkegård. Men på julaften går vi på kirkegården og tenner lys.

For meg blir det en stund til refleksjon. Jeg tenker på de jeg har mistet, på de jeg har kjær og på hvor godt jeg har det. Og det er for meg hele kjernen i julefeiringen. Når jeg ser ut på havet av lys på kirkegården så gir det meg også håp. Håp om at menneskeheten er god og vi går ei god fremtid i møte.

Og nå når pinnekjøttlukta henger tungt over huset, alle lys er tent, ungene tripper rundt juletreet med spenning og forventning, da har jeg funnet juleroen.

Med dette ønsker jeg alle ei gledelig jul.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar