mandag 3. desember 2012

Luke 3 2012 - Julebrødbaking


Vi baker veldig lite julekaker til jul. Det blir liksom bare for mye. Og det er begrenset hvor mye vi faktisk klarer å trykke i oss. Og så har vi jo så himla mye godt pålegg i jula. Uansett kommer vi til å handle mat til kjøleskapet buler, og spiser oss gjennom juledagene. Derfor reduserer vi kakemengden, mens vi trykker i oss så mye vi klarer av saltkjøtt, rull, røyka laks, juleskinke, julesild og annet snadder.  

Med tanke på min oppvekst i Nord-Troms skulle det faktisk ikke være mulig å overleve en hvilken som helst høytid uten minst 9 sorter kaker. Men i  denne familien er vi ikke i nærheten av å bake 7 slag til jul. I stedet baker vi grovbrød, julebrød og rundstykker. Og kanskje kjøper vi en boks pepperkaker...

Svigermoren min bakte verdens beste julebrød. Etter 7 år i familien var jeg kvalifisert nok til bli beæret med oppskriften – under tvil. Med oppskriften fulgte nemlig formaninger om at man måtte bruke meierismør, helmelk og skikkelig gjær. Så jeg var jo meget spent på dommen når opphavet til oppskriften skulle smake på mine første julebrød. Heldigvis ble de godkjent, men min kjære svigermor holdt på å falle av stolen da hun fikk høre at jeg til tross for nøyaktig spesifiserte detaljer hadde trosset oppskriften og faktisk brukt margarin, lettmelk og tørrgjær.

Men tro meg, julebrødene er veldig gode uansett. Hvor mange sorter baker du til jul?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar